Tuesday 15 April 2008

Θέμα για συζήτηση

Λοιπόν, καιρό έχουμε να σχολιάσουμε ένα θέμα, για αφήστε το ποντίκι και τεντώστε καλά τα δάχτυλα σας να’ ναι έτοιμα για τα ατέρμονα σχόλια (κοινώς σεντόνια). Θα’ θελα λοιπόν τη γνώμη όλων σας (αν πάλι θεωρείτε τη συζήτηση στα blogs χαζομάρα, απολύτως κατανοητό, εμείς τη γουστάρουμε).

Άκουσα χθες στο ράδιο θέλουν να αποσύρουν βιβλίο απ’ τις σχολικές βιβλιοθήκες, πρόλαβα και άκουσα μόνο το όνομα της συγγραφέως Έρση Σωτηροπούλου, και νόμιζα ότι άκουσα Σώτη Τριανταφύλλου, σκέφτηκα τι έγραψε ‘ η μικρή ξανθιά’ και προκάλεσε πάλι. Ήμουν έτοιμος να την υπερασπιστώ πάντως.

Τελικά άλλη η συγγραφέας, δεν την ήξερα, κοιτάω στο in.gr να μάθω για το βιβλίο, κανένα νέο. Και σήμερα διαβάζω σε πάρα πολλά blogs (το ένα σε στέλνει στο άλλο) τι ακριβώς έχει γίνει.

Σπάνια βάζω links και videakia αλλά το συγκεκριμένο θέμα έχει πολύ ενδιαφέρον νομίζω. Υπάρχουν οι μεν και οι δε, οι υπέρ και οι κατά.

Δείτε το videaki sto youtube

Εσείς τι λέτε;


Δείτε εδώ σημερινό ΖΙΓΚ ΖΑΓΚ... ΕΙΣ ΤΑΣ ΣΧΟΛΙΚάΣ ΒΙΒΛΙΟΘήΚΑΣ...

Δείτε εδώ σημερινό Ζιγκ-ζαγκ στις νεραντζιές

Δείτε εδώ σημερινό Ο κ. Κων. Πλεύρης πετυχαίνει Απόφαση απόσυρσης βιβλίου από τα σχολεία (Hellas 21st cent. A. D.)

Συγγνώμη για τα πολλά links, ξέρω ότι δεν θα τα διαβάσετε όλα. Αλλά το video να το δείτε, εκεί είναι το ζουμί.

Παρόντες οι bloggers και τρελή η διαφήμιση του βιβλίου.

Εγώ πιστεύω ότι το βιβλίο να μείνει εκεί που είναι.

Για τη βωμολοχία, ειδικά για τα παιδιά στην ηλικία του Γυμνασίου και του Λυκείου η βωμολοχία είναι μες στη ζωή τους, την εφηβική. Τι να πειράξει; Εγώ έψαχνα πως και πώς να βρω ένα τέτοιες ‘απαγορευμένες’ λέξεις σε βιβλία και λεξικά (ακριβώς επειδή ήταν απαγορευμένες). Ας μην κρυβόμαστε πίσω απ’ το δάχτυλο μας.

(Εμένα σήμερα με ρωτούσε όλη η τάξη –ετών 10 με 11 – τι σημαίνουν οι λέξεις fucking, bitch, masturbate τις οποίες είχαν βρει στο λεξικό, ήξεραν πολύ καλά τι σημαίνουν)

Το να διαβάζεις αποσπάσματα από ένα βιβλίο και να το κρίνεις όπως σε συμφέρει είναι πολύ εύκολο, γιατί όμως το βιβλίο πήρε το πρώτο βραβείο;


Το όλο θέμα εγείρει απορίες:
Λογοκρισία (απαγόρευση ή όχι)
Παιδαγωγική (παιδικές ψυχές)
Ιδεολογία (χυδαιότητες, προστυχιές, αντιχριστιανισμός)
Νομοθεσία (μπορεί ένας πολίτης και ένας δικαστής να αποφασίζουν για τέτοιο πράγμα, που είναι το παιδαγωγικό ινστιτούτο, το υπουργείο Παιδείας, Πολιτισμού κλπ;)


Τι μου διέφυγε; Βοηθήστε.

10 comments:

βικι εξαρτημένος said...

Κατ'αρχήν να πω ότι δεν υφίσταται λογοκρισία. Τουλάχιστον έτσι κατάλαβα. Το βιβλίο κυκλοφορεί κανονικά και εφόσον έχει πάρει βραβείο λογικά είναι και πολύ αξιόλογο λογοτεχνικό έργο. Το ερώτημα είναι αν θα έπρεπε να υπάρχει στις σχολικές βιβλιοθήκες. Είναι "κατάλληλο" για μαθητές ή όχι? Άυτό αναρωτιέμαι όπως επίσης αναρωτιέμαι ποιος είναι άξιος να το κρίνει αυτό. Πάντως έτσι όπως παρουσιάστηκε στο βιντεάκι νομίζω ότι συμφωνώ με τον Πλεύρη. Όχι τόσο στο ότι πρέπει απαγορευτεί για να "προστατέψουμε" τα παιδιά μας απ'την διαφθορά όσο στο ότι υπάρχουν πιο αναγκαία αναγνώσματα για μαθητές.

araC said...

Συμφωνώ κ εγώ στο να μην αποσυρθεί το βιβλίο. Δεν το έχω διαβάσει αλλά λόγο των κριτικών που έχει πάρει κ το ότι μεταφράστηκε κ σε άλλες γλώσσες πάει να πει ότι κάτι «λέει» κ ότι καλό θα είναι να διαβαστεί. Για το αν θα πρέπει να υπάρχει σε σχολικές βιβλιοθήκες φαντάζομαι ότι κάποιος αρμόδιος φορέας πρέπει να το εξετάσει βασιζόμενος σε αντικειμενικά κριτήρια.

Rodia said...

Εχμ... μαλλον σου διαφευγει οτι ζουμε σε ενα θεοκρατικο καθεστως ;) και ειναι αγνωστο ποτε (και αν) θα βγουμε απο αυτο. Ολο λεμε και ξαναλεμε οτι χρειαζεται μαθημα σεξουαλικης αγωγης στα σχολεια και τιποτα δεν γινεται. Αντι γι αυτο, πανε τα παιδια στην εξομολογηση, στα κατηχητικα, κλπ κλπ, ενω στα περιπτερα κρεμονται τα ξωβυζα και τα ξεκωλα, ενω η τιβι ειναι γεματη "ενημερωτικα μεσημεριαναδικα"... και υστερα λεμε για "καταντια της νεολαιας", για "αυξηση ναρκομανων", για "στραβα" και "κουσουρια".
Ποιος στεκεται διπλα στο νεο ανθρωπο σημερα; Εκεινοι που τον φανατιζουν (εθνικιστικα, θρηκευτικα, κλπ) η εκεινοι που μιλουν τη γλωσσα του χωρις να υποτιμουν το μυαλο του; Δεν ειναι κουτα τα παιδια μας, επιτελους!
Ας τα φροντισουμε οπως ενα λουλουδι, ας δωσουμε χωρο να αναπτυξουν την προσωπικοτητα τους. Ενα λουλουδι χρειαζεται ΦΩΣ και ΑΕΡΑ. Ο νεος ανθρωπος χρειαζεται και αυτος ενημερωση και ελευθερια.
:-)) ετσι δεν ειναι;

Rodia said...

Α! ευχαριστω για το συνδεσμο:-))

Z. said...

βικι εξαρτημένε,

πιο αναγκαία αναγνώσματα για τους μαθητές; Ελπίζω να μην εννοείς αυτό που εννοεί ο Πλεύρης;

araC,
Συμφωνούμε και φαντάζομαι ότι για να'ναι το βιβλίο στα σχολεία πρέπει ήδη να' χει περάσει το test των κριτηρίων.

Rodia,
Μ' εσένα συμφωνώ απολύτως.Αυτό για την τηλεόραση και τα μεσημεριανά σκεφτόμουνα και εγώ.

Μου θυμίζει κάτι που ελέγε ο Νίκος Δήμου υπερασπιζόμενος το ίντερνετ, έλεγε: Μου λένε, 'μα το διαδίκτυο έχει πορνό', ε, και το περίπτερο έχει πορνό, τι θα πεί αυτό, πως είναι κακό;

Δηλαδή το σχολείο πρέπει να' ναι έξω απ' την κοινωνία, αποστειρωμένο;

Μην ευχαριστείς, ο ένας blogger για τον άλλο ό,τι μπορεί.

Rodia said...

Διευκρινιζω, μη παρεξηγηθουν οσα εγραψα: Νομιζω οτι η ενημερωση ειναι το σημαντικοτερο στοιχειο αποτροπης των ακαλαισθητων -τουλαχιστον- εκδοσεων, εκπομπων, κλπ επιχειρηματικων(!) πραξεων.
Ονειρευομαι την εποχη που ερχεται, οπου ο ανθρωπος θα μπορει να κρινει οντας πληρως ενημερωμενος και δεν θα "σερνεται" πισω απο το "απαγορευμενο" κυνηγωντας το.

-->> ενημερωση για ΟΛΑ απο την προηπιακη και τη νηπιακη περιοδο της ζωης. Οταν ρωτα το παιδι, να λυνονται οι αποριες ατακα κιεπιτοπου με αναλογη φρασεολογια για την ηλικια του. Να μη μενουν κενα. Και οταν δεν ρωτα επειδη δεν γνωριζει κατι (δεν ξερει π.χ. τι ειναι ναρκωτικα) η ενημερωση να δινεται με ενα παραμυθι, κλπ κλπ. Δοκιμασμενη συνταγη, φερνει το καλυτερο αποτελεσμα. :)

Unknown said...

Σωστα αυτο που λενε οι προλαλισαντες αλλα μην ξεχνατε και δυο αλλες παραμετροι. 1)Ειναι αμφιβολο κατα ποσο αυτα τα αντιτυπα εχουν οντως φτασει στις σχολικες βιβλιοθηκες 2)Ποσοι μαθητες νομιζουν οτι εχουν αληθινη προσβαση σε αυτες τις βιβλιοθηκες οι οποιες οι πιο πολλες υπολειτουργουν για να μην πω πως δεν δανειζουν βιβλια???
Βεβαια αυτο δεν αναιρει το γεγονος οτι ειναι απαραδεκτο να απαγορευεται το οποιοδηποτε λογοτεχνικο εργο! Ας κοιταξουμε πρωτα οι μαθητες να εχουν προσβαση σε λογοτεχνεια και μετα ας ασχοληθουμε με την υποτιθεμενη ελλειψη ποιοτητας η ηθικοπλαστικων διδαγματων!

βικι εξαρτημένος said...

"πιο αναγκαία αναγνώσματα για τους μαθητές; Ελπίζω να μην εννοείς αυτό που εννοεί ο Πλεύρης;"

Χαχα, εννοείται πως όχι. Σκέφτηκα να το διευκρινύσω αλλά τελικά δεν το θεώρησα απαραίτητο.

avarikos said...

Νομίζω ότι το θέμα είναι κάπως σύνθετο και νομίζω ότι έχει πολύ ψωμί για κριτική από πίσω...

Φυσικά να μείνει το βιβλίο στις βιβλιοθήκες. Θα συμφωνήσω με την rodia που λέει ενημέρωση για όλα από τα νήπια... και όχι από τα νήπια... Όποτε αναρωτηθούν για κάτι λέμε πάντα την αλήθεια. Τα παιδιά καταλαβαίνουν περισσότερα απ'οτι νομίζουμε.

Όμως το όλο θέμα όμως θα πρέπει νομίζω να λυθεί πιο ριζικά. Δεν θα πρέπει να δαιμονοποιούμε τις λέξεις, ή να θεωρούμε το γυμνό ως κακό. Απλά να το βλέπουμε ως κάτι φυσιολογικό, γιατί ακόμα και οι κακές έννοιες υπάρχουν και δεν μπορούμε να μην τις κατονομάζουμε.

Νομίζω ότι μόνο τότε τα παιδιά δεν θα "ντρέπονται" όταν θα ακούνε κάποια "κακή" λέξη ή όταν θα τύχει να πέσει το μάτι τους σε κάποια τσόντα στην τηλεόραση. Τότε θα υπάρχει αίσθηση ελευθερίας.

Όσο για τον κ. Πλεύρη "σωστά τα λέει" θα σκεφτεί κάποιος άμα δεί μεμονομένα το βιντεάκι. Αλλα άμα μέσα σε ένα μάθημα λογοτεχνίας ή τέχνης (που φυσικά δεν γίνεται στο σχολείο), αναφερθεί ένα τέτοιο βιβλίο, ή δουν τα παιδιά κάποιον πίνακα ή γλυπτό που να δείχνει ένα γυμνό, τότε τα πράγματα είναι διαφορετικά και αρχίζει το παιδί να εκτιμά την ομορφιά του γυμνού και να το αποδαιμονοποιεί. Εκτός άμα ο κ. Πλεύρης πιστεύει ότι θα πρέπει να καταργήσουμε και τις φωτογραφίες των αγαλμάτων που υπάρχουν στα βιβλία της ιστορίας με γυμνά. Δεν ξέρω άμα θυμάστε την φωτογραφία μίας
Θεάς της Μινωικής περιόδου
που κρατά κάτι φίδια και έχει το στήθος έξω (την θυμάμαι γιατί μ'έκανε εντύπωση όταν την είχα δει πρώτη φορά στο εξώφυλλο βιβλίου της ιστορίας σε κάποια τάξη του δημοτικού).

Z. said...

Σωστό αυτό Arghyro, αν και καλύτερες να ήταν οι συνθήκες στα σχολεία, τα παιδιά σίγουρα δεν θα είχαν χρόνο για διάβασμα εξωσχολικών βιβλίων (λόγω των φροντιστηρίων κλπ).

Avarikos
Όντως έτσι είναι,αυτή η αίσθηση ελευθερίας που λες είναι αυτή που μπορεί να μας προστατεύσει από κάθε είδους (θρησκειοκοινωνικές)ενοχές.